Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

„Patrz na moją siłę, a nie na słabości, dzisiaj zrobiłem to, co wczoraj było niemożliwe.”

Co to jest WWRD?

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD) to kompleksowe, intensywne   i wielospecjalistyczne działania mające na celu pobudzanie  i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki w szkole.

Zasady organizacji zajęć w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, a także kwalifikacji do nich oraz to, jak przebiegają, regulowane są przez rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Podstawa prawna: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1635


Dla kogo?

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka organizowane jest dla dziecka, które wymaga wsparcia terapeutycznego i które posiada aktualną Opinię wydaną przez poradnię  psychologiczno-pedagogiczną.

WWRD  może być prowadzone u każdego dziecka, u którego stwierdzona zostanie jakaś niepełnosprawność lub inne zaburzenie rozwoju. Wśród zaburzeń rozwojowych, które są wskazaniem dla rozpoczęcia zajęć w ramach Wczesnego Wspomagania znajdują się m.in.:

  • uszkodzenia wzroku (np. niedowidzenie),
  • uszkodzenia słuchu (np. niedosłuch),
  • znaczne zaburzenia koordynacji ruchowej,
  • niepełnosprawność intelektualna,
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu,
  • opóźnienie rozwoju mowy,
  • nieprawidłowości rozwoju ruchowego,
  • ogólne spowolnienie rozwoju.

Priorytety WWRD

  • Ustalenie na podstawie Opinii, kierunków  i harmonogramu działań  w zakresie wczesnego wspomagania    i wsparcia rodziny dziecka,
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielonej dziecku oraz planowanie dalszych działań.
  • Wysoko wyspecjalizowaną kadrę   z wieloletnim doświadczeniem terapeutycznym i kwalifikacjami do pracy z małymi dziećmi. W skład Zespołu specjalistów wchodzą osoby posiadające odpowiednie przygotowanie:
    • pedagog specjalny (w szczególności oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog),
    • psycholog,
    • logopeda,
    • inny specjalista – w zależności od potrzeb dziecka  i jego rodziny.
    • Elastyczne godziny terapii dostosowane do potrzeb i możliwości rodziców .
    • Sprzęt i bogatą bazę pomocy terapeutycznych.
    • Zajęcia indywidualne i grupowe od 4 do 8 godzin w miesiącu.
    • Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem WWRD .

Do najczęściej stosowanych metod pracy   z małym dzieckiem i jego rodziną zaliczamy:

  • Metodę ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • Kontakt i komunikację Ch. Knilla oraz programy aktywności Knillów,
  • Metodę integracji sensorycznej,
  • Metodę „Dobrego Startu,”
  • Terapię ręki,
  • Zajęcia z zakresu psychomotoryki,
  • Trening umiejętności społecznych,
  • Trening umiejętności samoobsługi,
  • Logorytmikę,
  • Muzykoterapię,
  • Metodę aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss,
  • Stymulację polisensoryczną.